PZ, vieni hipsteriai! (Arvydo Čiurinsko nuotrauka, 2012)

Velnio Akmuo '4 2012 - mažiau velnių ir daugiau draivo

Autorius: 
Benas Plentas
(Perskaityti užtruks: 5 mins)
2012-09-10

Jau treti metai dirbu savanoriu geležinės muzikos festivalyje Velnio Akmuo, dar kitaip žinomu, kaip Devilstone Open Air. Čia užsiimu užsienio muzikantų priežiūra ir šiokia tokia vadyba renginio metu. Šis darbas apima pakankamai komplikuotą festivalio segmentą: reikia tarpininkauti tarp muzikantų ir viešbučių, scenos techninio personalo, vairuotojų ir maitinimo. Kitaip sakant, festivalio metu "hostas" (taip vadinama to kuratoriaus-vadybininko rolė) yra pakankamai svarbi persona žiūrint iš atlikėjo, ypač atvykusio iš užsienio šalies, perspektyvos. Nuo hosto-atlikėjo santykio dažnai priklauso tai, kokią nuomonę apie festivalį išsineša užsienio atlikėjas su savimi ir perduoda kitiems, o tai labai svarbu. Be to (be abejo) ne visi atlikėjai šilkiniai, be abejo. Ir tai man labai patinka - kiekvienais metais atsiranda kokių nors netikėtų iššūkių, kuriuos išsprendus lydi labai didelė satisfakcija.

Na, ir čia būtų galima kalbėti daug apie tai, bet gal apsiribosiu tuo, jog dirbant didžiąją metų dalį prie kompiuterio tokio tipo veikla yra fantastiška mankšta smegenims - nors festivalio laikotarpiu (kuris apima ir keletą dienų prieš patį renginį, ir keletą dienų po jo) fizinis nuovargis ir psichologinis apkrovimas yra labai didelis, tačiau ši veikla yra labai puiki alternatyva kasdieniam rutininiam darbui, o tai labai gerai - galima sakyti, jog per tokius pervargimo periodus organizmas vis dėlto pailsi. Taigi, nors festivaliui padedu savanoriškai, tačiau iš to taip pat gaunu labai daug ir manau, jog šitą bendradarbiavimą galima pavadinti abipusę naudą teikiančiu ir pilnaverčiu. 

Šiemet po "Akmens" buvo nemažai kontroversiškų atsiliepimų: 3 metus iš eilės buvęs grynai sunkiosios (pavadinkim tai "metalu") muzikos festivalis, šiemet lankytojams pristatė papildomą Roko sceną, kuri pasiūlė daug lengvesnės ir labiau mainstream&;inės muzikos">(1). Šis organizatorių žingsnis susilaukė nemažai kritikos, pabrėžiant, jog dėl alternatyvių scenų atsiradimo dingsta vienybė, publika išsklaidoma, prarandama festivalio dvasia, etc. Tačiau aš visiškai nesutinku su tokia nuomone. 

Kritikuoja tai, be abejo, taip vadinamieji "hardkoriniai" metalo fanai, savo postringavimais išreiškiantys baimę, jog festivalis "nupopsės". Tačiau turėdamas renginių (ypač tokio masto festivalių) organizavimo patirties galiu drąsiai teigti, jog šitokias replikas mėtantys žmonės nelabai gaudosi situacijoje. Visų pirma, festivalio organizavimas yra nepaprastai sunkus ir kompleksinis darbas, reikalaujantis daugybės galvų daugybės valandų darbo, fizinio indėlio, vadybinimo ir - pagrdindinis dalykas - pinigų. Lietuvoje, kuri jau kelinti metai juokais mūsų pačių vadinama "festivalių kraštu", konkurencija tarp tokių atvirų masinių muzikinių ar muzikinių/kultūrinių renginių yra labai didelė, kas reiškia, jog nėra taip paprasta padaryti, kad festivalis atsipirktų. Ką jau kalbėti apie uždarbį, kurio visai norėtųsi, turint omenyje, kiek jėgų ir vargo yra kasmet į tai sukišama.

Tai, žiūrint į reikalą šiuo kampu, gal organizatoriui vis dėlto galima daryti tai, ką jis pats nori? Tarkim, kad organizatoriui patinka šiek tiek kitokia muzika, tai ką - jis negali keisti festivalio koncepcijos?! Tas ir yra, kad gali, o jau publikos reikalas, ar jiems tai patiks, ar ne. O šis Velnio Akmens pokytis yra tik į gera - daugiau susidomėjimo, daugiau žmonių, mišresnė publika ir t.t. ir pan. Žodžiu - thumbs up, taip ir toliau reikia varyt. :)

Gerai, jei jau prakalbau apie pasipiktinimą, jog prie metalo scenos atsirado roko scena, tai būtinai turiu paminėti ir dar vieną, mano nuomone, labai teigiamą festivalio priedėlį - "4-ąją sceną". Šitas kalambūrinis pavadinimas sugalvotas Akmens organizatorių per praėjusių metų (2011-ųjų) festivalį Mėnuo Juodaragis - jo metu organizatoriai MJR kempingo teritorijoje pasistatė nedidelį tentą iš kurio leido savo muziką, niekaip nederančią prie MJR tematikos elektroniką/popsą, o pavadino tai "4-ąja scena" (nes MJR standartiškai yra 3 scenos). Šis jų ekscesas susilaukė nemažai kritikos beigi pasipiktinusių festivalio dalyvių ir organizatorių burbėjimo, tačiau tai juk buvo tik papildomas degalų pylimas į "4 scenos" laužą... :) Ir visi, kas bent truputį pagalvos, supras tai. Provokacija pavyko, buvo linksma (nepaisant sukelto bardako), o šis projektas nenumirė, o pradėjo plėtotis ir šiais, 2012-aisiais, metais - pasirodė keliuose kituose festivaliuose ta pačia koncepcija - pastatyta nelegali mini "scena" išsišoka ir groja su festivalio tematika kontrastuojančią muziką, kokia ji bebūtų tuo atveju.

Na gerai, o prie ko čia Velnio Akmuo? O prie to, kad šiais metais "4-oji scena" atėjo ir į jos kūrėjų organizuojamą metalo festivalį :) Ir netrukdė, o papildė, nors savo koncepcijos, tarkim, neišsižadėjo. Skirtumas nuo kitų festivalių tebuvo tik tas, kad "4-oji scena" Akmenyje jau buvo oficialus taškas, pažymėtas programoje ir žemėlapiuose. Ir kuo ji buvo ypatinga? Ogi tuo, kad sudarė galimybę atsipalaiduoti nuo muzikos ir suteikti kitokių pramogų festivalio lankytojams: prie kalėdinėmis girliandomis (!!!, turint omeny, kokio tipo publika yra festivalio lankytojai ;) padabintos palapinės buvo pristatyta staliukų su šachmatų lentomis, kurios praktiškai kiaurai visą festivalio laiką buvo nusėstos žmonių, pačios "scenos" viduje stovėjo didžiulės įstrižainės plazminis ekranas su pajungtu X-Box&;u ar kažkokia kita žaidimų konsole ir lankytojai galėjo nemokamai įkritę į sėdmaišius kalti "Mortal Kombat" ir panašius žaidimus. Be abejo, ten visą laiką grojo įvairiausias kvailas muzonas, tačiau tai ne tik kad netrukdė lankytojams - visiems tai labai patiko.

Apie patį festivalį galima būtų labai daug kalbėti, tačiau tai buvo pagrindinis punktas, kurį norėjau pabrėžti - festivalio organizatoriai, o ne kas kitas, vis dėlto, sprendžia, kas ir kaip turi vykti ir nereikia verkti, putoti ar užsiimti demagogijomis. Šiūmetinis festivalio Velnio Akmuo organizatorių sprendimas dėl muzikinių stilių praplėtimo bei papildomų atrakcijų įvedimo yra strategiškai ir visaip kitaip teisingas. Nežinau, ar 4-oji scena yra sąmoningai suplanuotas dalykas, ar tiesiog taip natūraliai susiklostė (kas mano nuomone labiau tikėtina), tačiau visi šitie priedai (ir daug kitų) festivalį ir padaro nenuobodžiu ir įdomiu vis didesnėms masėms žmonių. Jei yra noras išgyventi ir tęsti, tuomet taip ir turi būti organizuojamas komercinis, kad ir iš dalies subkultūrinės muzikos festivalis.

Pabaigai šiek tiek muzikos, pasirodžiusios Akmenyje :)

Labiau "metalas":

 

Mažiau "metalas":

 

Dar mažiau "metalas":